De kracht van online marketing: wat houdt het in en wat kun je er mee bereiken?

Tegenwoordig kun je er als bedrijf of organisatie bijna niet meer onderuit: je moet aan online marketing doen om gezien en gehoord te worden. Vele mensen beschikken over een smartphone en zijn gedurende de dag geregeld online. Door je te richten op online marketing, of in het Nederlands 'Digitale marketing', zorg je ervoor dat je optimaal zichtbaar wordt voor de (potentiele) klant. Kom meer te weten over wat digitale marketing zoal in houdt, welke vormen van digitale marketing er zijn en wat je er mee kunt bereiken.



Het doel van digitale marketing
Waarom online marketing belangrijk is hangt samen met tal van factoren. Zo lezen steeds minder mensen offline marketing media, zoals kranten en tijdschriften. Ook kijken, vooral jongeren, vaak geen televisie meer maar gaan zij voor vermaak en ontspanning naar het internet. Via digitale marketing zorg je ervoor dat jouw marketingcampagne alsnog bij de doelgroep zichtbaar wordt. Het doel van digitale marketing is dan ook om via het internet bepaalde producten of diensten te promoten. Dit kan via tal van kanalen en biedt vele mogelijkheden.



Vormen van digitale marketing
Wanneer je aan de slag wilt gaan met digitale marketing zijn er diverse opties waaruit je kunt kiezen. Waar je uiteindelijk voor kiest hangt samen met het type onderneming, het product of de dienst die je aan de man wil brengen en met praktische zaken zoals budget en de te bereiken doelgroep. Zorg ervoor dat je al deze informatie goed in kaart brengt. Wat wil je bereiken met je digitale marketing acties, voor wie zijn ze gericht en wat zijn je mogelijkheden. De meest populaire keuzes voor digitale marketing zijn het optimaliseren van zoekmachines, marketing via social media platforms en doormiddel van advertenties op google.



Zoekmachine Optimalisatie en advertentie
Een zoekmachine zorgt ervoor dat je eenvoudig alles op het web kunt vinden. De machine struint als het ware door alle relevante bronnen en geeft je het meest geschikte resultaat. Als bedrijf wil je natuurlijk dat (potentiële) klanten jouw onderneming eenvoudig via een zoekmachine kunnen vinden. Dit betekent namelijk dat klanten de producten kunnen bekijken of meer informatie over jouw aangeboden diensten kunnen bekijken. Om hier beter in te presteren, en goed opgemerkt te worden door de zoekmachine, kun je via digitale marketing de zoekmachine optimaliseren. Dit principe heet Zoekmachineoptimalisatie, of beter bekend in het Engels als Search Engine Optimization (SEO). Via deze methode zorg je voor kleine veranderingen aan je website waardoor zoekmachines jouw website eerder zullen aanbevelen en boven aan de zoekresultaten weergeven.



Naast zoekmachine optimalisatie kun je ook voor een andere zoekmachine marketing kiezen, namelijk SEA (Search Enging Advertising). Search Enging Advertising houdt in dat je adverteert op zoekwoorden. Met deze methode kun je binnen korte tijd vele bezoekers naar je website trekken. Enige voorkennis is uiteraard van belang voor een succesvol resultaat. Zo is het van belang dat je de juiste zoekwoorden kiest en de juiste bezoekers aantrekt.



Instagram Marketing
Naast SEO en SEA kun je ook kiezen voor Instagram marketing. Een digitale marketing campagne via social media is tegenwoordig een populaire keuze en zorgt voor veel verkeer (de bezoekers die naar jouw website gaan). Instagram is een van de meest populaire digitale marketing methodes van dit moment. Maak eenvoudig een business account aan en prestenteer jouw producten of diensten via overzichtelijke visuele content. Ook kun je ervoor kiezen om advertenties te plaatsten op Instagram. Hierdoor weet je zeker dat bezoekers jouw marketinguitingen zullen zien. Adverteren via Instagram kan al tegen lage tarieven. Daarnaast is het eenvoudig en effectief en creëer je snel een hoge betrokkenheid.



Facebook Marketing
Naast Instagram is adverteren op Facebook een veel gebruikte vorm van digitale marketing. Op Facebook kun je eenvoudig betaalde berichten plaatsen waardoor je bezoekers naar jouw pagina trekt. Het voordeel van Facebook marketing is dat je specifiek te werk gaat. Zelf kun je een budget instellen voor de campagne en bepalen wat jouw doelgroep is. Zo maak je een specifiek gerichte marketing campagne en richt je jouw budget daadwerkelijk op de relevante klanten of belanghebbende. Het platform Facebook beschikt over een groot aanbod aan persoonlijke data. Hierdoor kun je specifiek gebruikers selecteren op basis van interesses of demografische kenmerken.



Google Ads
Google Ads is een vorm van digitale marketing waarmee je kunt adverteren in zoekmachines. Dit worden de Google advertenties genoemd, pagina’s waarvoor bedrijven betalen om zichtbaar te zijn. Via het advertentieplatform Google AdWords kun je eenvoudig jouw producten of diensten onder de aandacht brengen en zorg je voor een gerichte en meetbare marketing uiting. Zo zie je exact hoeveel jouw investering in het platform oplevert aan bezoekers of aan afnames.



Voordelen van digitale marketing
Digitale marketing is vrijwel voor elk bedrijf of elke onderneming mogelijk. Ook kun je er vrijwel iedereen mee bereiken. Iedereen op het internet gebruikt een zoekmachine en wordt voortdurend blootgesteld aan marketing uitingen.



Goedkoop
Creëer eenvoudig en snel een grotere naamsbekendheid via digitale marketing. Het professioneel te werk gaan met SEO en SEA is stukken goedkoper dan wanneer je bijvoorbeeld reclame zou maken op televisie of in de krant. Je bespaart daarnaast op tijd en energie die je steekt in het adverteren voor de verkeerde doelgroep. Met digitale marketing kun je namelijk zelf bepalen wie jouw advertenties te zien krijgen en hoef je geen geld uit te geven aan reclame tot overige groepen.



Meetbaarheid
Digitale marketing is over het algemeen meetbaar. Zo kun je vaak redelijk specifiek bekijken wat jouw advertentie jou heeft opgeleverd aan extra bezoekers en aankopen via een webshop. Dankzij handige ondersteuning, zoals Google Analytics kun je doelstellingen maken en zien hoeveel mensen interesse hebben in jouw aangeboden producten. Ook kun je meetbaar maken wat de beste tijd van adverteren is. Wellicht is jouw product of dienst seizoengebonden en kom je er via digitale marketing achter wat voor jou de gunstigste tijd is om te adverteren.



Enorm bereik
Met digitale marketing is de wereld jouw afzetmarkt. Je kunt namelijk helemaal zelf bepalen wie je wilt bereiken. Is jouw product of dienst specifiek voor een demografische doelgroep geschikt, of richt je je bijvoorbeeld op toeristen uit een ander land? Dan kun je via digitale marketing precies zoeken naar geschikte kanalen en de juiste doelgroep bereiken met jouw reclame-uitingen. Daarnaast is jouw advertentie continu bereikbaar voor de geadresseerde. Tegenwoordig zijn mensen gedurende de dag meerdere keren online en worden daarmee dus voortdurend blootgesteld aan jouw reclame-uiting.



Maak een afspraak
Wil je jouw online marketingactiviteiten graag uitbesteden of hulp ontvangen? Maak dan hier een afspraak en ervaar de potentie van online marketingactiviteiten zelf.
           

Gepubliceerd op:

Saturday, August 15, 2020